من و نقره بارون شدم  آخر در این سفر ها

من و نقره بارون شدم آخر در این سفر ها

کاملترین تورهای مسافری و اطلاعات گردشگری
من و نقره بارون شدم  آخر در این سفر ها

من و نقره بارون شدم آخر در این سفر ها

کاملترین تورهای مسافری و اطلاعات گردشگری

حمام لوکس خرم سلطان استانبول



یکی از قدیمی ترین و زیباترین حمام های تاریخی استانبول ، حمام خرم سلطان ایاصوفیه است که در محله فاتح قرار دارد . قدمت این حمام به قرن شانزدهم و زمان سلطان سلیمان ، پادشاه معروف عثمانی بر می گردد . همه چیز از آن جا شروع شد که خرم سلطان ، ملکه امپراتور عثمانی به معمار دربار دستور داد تا حمامی را برای جمعیت مذهبی شهر و در نزدیکی مساجد معروف استانبول بسازند . معمار دربار در آن زمان ، معمار سنان معروف ، خالق بناهای به یادماندنی چون مسجد سلیمانیه ، مسجد مهر و ماه ، مسجد رستم پاشا و … بود .

حمام خرم سلطان استانبول

  

برای ساخت حمام خرم سلطان جایی میان ایاصوفیه و مسجد آبی را در نظر گرفت و اتفاقا انتخاب این مکان ، بی ارتباط با این دو ساختمان مهم نبود . چرا که بسیاری از مردم شهر برای عبادت و راز و نیاز به سراغ یکی از این دو مراکز مهم شهر ، یعنی ایاصوفیه و مسجد آبی می رفتند در نتیجه وجود حمامی در این محدوده ، دسترسی بسیار مناسبی برای مردم داشت . با وجود آن که زمان ساخت حمام خرم سلطان به اوایل امپراتوری عثمانی بر می گردد و به سبک سنتی این دوره ساخته شده است، اما باز هم می توان ابعاد خلاقانه معماری را در این حمام ترکی به وضوح دید . به طور مثال بخش بانوان و آقایان حمام به طور کاملا متقارن و با زوایایی یکسان ساخته شده ، به گونه ای که تصویر آینه ای یک دیگر می باشند .

حمام خرم سلطان در استانبول

حمام خرم سلطان در استانبول

بازسازی حمام خرم سلطان :

در سال های ۱۹۵۷-۱۹۵۸ بنای قدیمی حمام برای نخستین بار مورد بازسازی قرار گرفت . اما هنوز تا روزهای خوب گذشته فاصله زیادی باقی مانده بود و این بار هم حمام خرم سلطان کاربری دیگری پیدا کرد . ساختمان تاریخی خرم سلطان این بار میزبان فرش و قالیچه های شهر شده بود و با عنوان بازار فرش در میان مردم زمانه شهرت یافت . این اوضاع تا سال ۲۰۰۷ ادامه پیدا کرد ، تا آن که بنا شد با یک سرمایه گذاری قابل توجه ، حمام زیبای خرم سلطان به مانند گذشته بازسازی شده و شکوه گذشته خود را بازیابد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول شود . در سال ۲۰۰۸ میلادی ، بازسازی حمام خرم سلطان را به دانشکده معماری دانشگاه کوجیلی سپردند که مهارت بسیاری در بازسازی ساختمان های تاریخی داشت . در نهایت ساختمان حمام خرم سلطان ایاصوفیه که برای ۴۵۰ سال در محله مرکزی استانبول روزگار گذراند و خم به ابرو ابرو نیاورد ، در سال ۲۰۱۱ میلادی دوباره درهایش به روی مردم گشایش یافت . البته فراموش نکنید که حمام های ترکی استانبول محدود به این حمام نمیشود اما حمام خرم سلطان یکی از بهترین هاست .



در حال حاضر در حمام سنتی خرم سلطان خدمات و بسته های متنوعی از حمام ، ماساژ و برگزاری مراسم های مختلف (مانند جشن عروسی ) وجود دارد . خوب است بدانید که برای انتخاب هر یک از بسته های معرفی شده ، احتیاجی به لوازم خاصی نخواهید داشت و تمام آن چه را که لازم است ، مجموعه حمام سنتی خرم سلطان در بسته ای مخصوص در اختیارتان خواهد گذاشت . این بسته شامل دستکش ، شامپو ، حالت دهنده مو ، لوسیون بدن ، صابون روغن زیتون ۱۰۰ درصد طبیعی ، دمپایی های مخصوص حمام و در نهایتی شربتی خانگی می شود . بعد از حمام و ماساژ میتوانید در رستوران زیبای حمام ، غذاهای خوشمزه ترکی را بچشید . در رستوران مهری حمام خرم سلطان ، غذاهای ترکی و مدیترانه ای سرو می شود و منظره ای به ایاصوفیه دارد . البته سرو انواع سوپ ها ، سالادها ، ساندویچ ، برگر و صبحانه هم صورت میگیرد . ساعات کاری رستوران از ۸ صبح تا ۱ بامداد می باشد . متوسط قیمت غذای این رستوارن برای هر نفر حدود ۶۰ هزار تومان می باشد . در تور استانبول تجربه حمام ترکی را از دست ندهید .

رستوران مهری حمام خرم سلطان



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.