من و نقره بارون شدم  آخر در این سفر ها

من و نقره بارون شدم آخر در این سفر ها

کاملترین تورهای مسافری و اطلاعات گردشگری
من و نقره بارون شدم  آخر در این سفر ها

من و نقره بارون شدم آخر در این سفر ها

کاملترین تورهای مسافری و اطلاعات گردشگری

پربازدیدترین جاذبه های گردشگری ترکیه

پربازدیدترین جاذبه های گردشگری ترکیه

اگر از آن دسته افرادید که بین انتخاب تور استانبول و تور آنتالیا یا سایر تورهای ترکیه ، مردد هستید شاید آشنایی با جاذبه های گردشگری ترکیه ، در تصمیم گیری به شما کمک کند . موزه های ترکیه از جمله جاذبه های این کشور هستند که گردشگران زیادی را بخود جذب می کنند . استانبول و موزه هایش بیش از سایر شهرهای ترکیه مورد استقبال گردشگران بوده است اما در میان نمیتوان از دیگر جاذبه های شهرهای ترکیه چشم پوشی کرد . طبق آمار منتشر شده از سوی کشور ترکیه ، فهرست پربازدید ترین جاذبه های گردشگری ترکیه به شرح زیر است که میتواند برنامه مناسبی برای سفر شما به ترکیه باشد . 
آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه

آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه

۱- کاخ توپکاپی در استانبول (سه میلیون و ۷۶۰ هزار بازدیدکننده)
سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت کاخ توپکاپی را داد و کار ساخت آن در سال ۱۴۶۵ به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد و  از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که به مدت ۴۰۰ سال مرکز اداری این امپراطوری بوده است . در سال ۱۸۵۳ «سلطان عبدالمجید» تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود . امروز قصر توپکاپی (توپقاپی) به موزه تبدیل شده و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه ‌است . در این موزه بسیاری از آثار ادبی و هنری ایران نیز نگه داشته می‌شود . در این کاخ‌ موزه آثاری همچون لباس پیامبر اسلام (ص) ، شمشیرهای مختلف او ، دندان ، مو،  کفش او و … نگهداری می‌شود . دیدنی های کاخ توپکاپی در نوع خود بینظیرند .

http://www.turkeyhotel.ir/

کاخ توپکاپی استانبول

۲- مسجد ایاصوفیه در استانبول (سه میلیون و ۲۹۸ هزار نفر)
ایاصوفیه کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراطوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی به دستور کنستانتین اول ساخته شد و سپس در قرن ششم توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت . این کلیسا نخست ، کلیسای بزرگ نام گرفت . پس از فتح استانبول ، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند . بعدها آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد ؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله ، محمد ، ابوبکر ، عمر ، عثمان ، علی ، حسن و حسین نوشته شده بود.  پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک ، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی ‌مانده ‌است .

۳ موزه مولانا در قونیه (دو میلیون و ۴۶ هزار بازدیدکننده)
از مهم ترین دیدنی‌های قونیه ، موزه مولاناست . سلطان العلما پدر مولوی در سال ۱۲۳۱ میلادی در این مکان به خاک سپرده شد و بعد از مرگ وی عده‌ای از دوست‌داران به حضور مولانا می‌رسند و از ایشان می‌خواهند که بر روی قبر پدرش مقبره‌ای بسازند ، اما او با گفتن این‌که آیا غیر از گنبد آسمان مقبره دیگری نیز وجود دارد؟ پیشنهاد آن‌ها را رد میکند . بعد از مرگ مولانا پسرش سلطان ولد اقدام به ساخت مقبره در این محل می‌کند . این مقبره چهار ستونی توسط معمار بدرالدین تبریزی در مقابل پرداخت ۱۳۰۰۰۰ درهم سلجوقی ساخته شد . این مقبره و درگاه در سال ۱۹۲۶ تحت عنوان موزه آثار عتیقه قونیه فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۱۹۵۴ نام آن به موزه مولانا تغییر یافت . مساحت موزه و حیاط آن حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که این میزان با اضافه شدن مجموعه گل باغچه به ۱۸ هزار مترمربع افزایش یافت . ورودی حیاط موزه از در درویشان است .

http://www.turkeyhotel.ir/

موزه مولانا

۴- حرمسرای قصر توپکاپی در استانبول (۶۲۱ هزار و ۶۶۷ بازدیدکننده)
حرمسرای سلاطین عثمانی یکی از بخش‌های مهم کاخ توپکاپی بود که کسی اذن دخول به این حریم ممنوعه را نداشت . این محوطه در اواخر قرن ۱۶ میلادی به صورت بنایی هزارخم متشکل از سراهایی با ۳۰۰ اتاق کاشیکاری‌شده و فضاهای سبز و باغ‌های فواره‌دار ساخته شد. در این حرم بالغ بر یک‌هزار زن و کودک و برده سیاه زندگی می‌کردند که در میان آنان دختران یهودی و مسیحی هم بودند که یا به کنیزی گرفته شده و یا از طرف مقامات دولتی کشورهای دیگر به سلطان هدیه داده شده بودند .

۵- موزه بابانوئل در آنتالیا (۵۳۲ هزار و ۳۹۱ بازدیدکننده)
بابانوئل  که در اکثر کشورهای اروپایی به نام  سانتا کلاوس  معروف است ، مردی روحانی به نام «سن نیکلاس» بود که در آناتولی زندگی می‌کرد . ریشه این باور در سرزمین‌های اسکاندیناوی از شخصیت بسیار قدیمی آن‌ها گرفته شده ، در صورتی‌که در سرزمین حقیقی وی یعنی سواحل مدیترانه هیچ‌گاه برف نمی‌بارد . مهم نیست که این امر تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد ، به هر صورت در سرزمین‌های مسیحی ، بابانوئل خصوصا محبوب بچه‌هاست و کلیساهای متعددی به نام وی نام‌گذاری شده‌اند . کلیسای بابانوئل (سانتا کلاوس) شهر آنتالیای ترکیه در قرن چهارم بصورت تک‌گنبد بود . در قرن هشتم یک قلعه صلیب‌ مانند به بخش شمالی آن اضافه شد . این  مکان که از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری ترکیه است محل نگه‌داری تکه استخوان‌ها و اشیائی است که گفته می‌شود به سن نیکلاس تعلق دارند .

۶- موزه حاجی بکتاش ولی نوشهیر (۴۶۹ هزار و ۹۳۲ بازدیدکننده)
حاجی بکتاش ولی متصوف قرن ۱۳ میلادی و بنیان‌گذار طریقت بکتاشیه بود . وی که متولد قرن سیزدهم میلادی بود ، در نیشابور به دنیا آمد و حدود سن ۴۰ سالگی به روم (آسیای صغیر) مهاجرت کرد . آرامگاه این فیلسوف و صوفی در شهر نوشهیر توسط مسلمانان شیعه و سنی مورد بازدید قرار می‌گیرد .

موزه حاجی بکتاش ولی نوشهیر

موزه حاجی بکتاش ولی نوشهیر

۷- موزه باستان‌شناسی در استانبول (۴۵۵ هزار و ۱۸۶بازدیدکننده)
موزه باستان‌شناسی از دیدنی های استانبول و بزرگترین موزه باستان‌شناسی ترکیه است . این مکان یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که حاوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شی مربوط به تمام دوره‌های تمدن بشری است. این موزه توسط باستان‌شناسی به نام عثمان حمید بی در قرن هجدهم تاسیس شد و بازدید از آن اولین‌بار در سال ۱۸۹۱ برای عموم آزاد شد . در ورودی این موزه که در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده ، عکس‌هایی از وی و خانواده‌اش و برخی اشیاء شخصی‌ او دیده می‌شود . موزه باستان‌شناسی از سه ساختمان مستقل تشکیل شده که شامل موزه شرق باستان ، موزه کاشی‌کاری ، و موزه باستان‌شناسی می‌شود .

۸- کلیسای چورا در استانبول (۳۴۳ هزار و ۵۷۲ بازدیدکننده)
کلیسای چورا از اول با هدف کلیسایی بیزانسی ساخته شد ولی بعدها در قرن شانزدهم به مسجد و از سال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شده است . کاشی‌ها و موزائیک‌های بسیار زیبای کلیسای چورا باقیمانده نمونه‌هایی از طراحی و سبک هنر بیزانسی در دنیا محسوب می‌شوند.  بخش‌هایی از کلیسا در سال ۴۰۰ ساخته شده و ساختمانی که اکنون در فضای کلیسا دیده می‌شود ، تقریبا در سال ۱۵۰۰ بنا شده است .

۹- موزه تمدن‌های آناتولی در آنکارا (۲۴۸ هزار و ۷۸۶ بازدیدکننده)
این موزه از اولین جاذبه‌های آنکارا برای گردشگرانی است که به دیدن بناهای تاریخی و تاریخ ترکیه باستان علاقه‌مند هستند . این موزه در بازاری متعلق به قرن پانزدهم که به خوبی بازسازی شده ، واقع است . بهترین صنایع‌دستی به‌دست آمده از حفاری‌های ترکیه را در این موزه می‌توان دید . موزه تمدن‌ها مجموعه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد از آثار دوران پالئولیتیک ، نئولیتیک ، هاتی ، هیتی ، فرنگی‌ها ، یورارتین‌ها ، رومی‌ها و نمونه‌های برجسته‌ای از گنج‌های لیدیایی‌ها را در خود نمایش می‌دهد و نمونه ای از بهترین دیدنی های ترکیه بشمار می آید .

۱۰- موزه جمهوریت در آنکارا (۲۲۷ هزار و ۹۳۶ بازدیدکننده)
در این موزه اسناد مهم مربوط به آغاز قیام جمهوری‌خواهی ترکیه به نمایش گذاشته شده است . موزه جمهوریت در نزدیکی موزه جنگ آزادی‌بخش و در محل دومین ساختمان پارلمان ترکیه قرار گرفته است . اسناد موجود در این موزه به زبان ترکی نوشته شده‌اند ، به همین خاطر ممکن است بازدیدکنندگان خارجی کمی از دیدن آن خسته شوند . وسایل و اشیایی از آتاتورک نیز در بخشی از موزه جمهوریت به نمایش درآمده‌اند .

موزه های آنکارا

موزه های آنکارا

در وبسایت ترکیه هتل لیستی از موزه های آنکارا و موزه های استانبول برای علاقمندان آمده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.