من و نقره بارون شدم  آخر در این سفر ها

من و نقره بارون شدم آخر در این سفر ها

کاملترین تورهای مسافری و اطلاعات گردشگری
من و نقره بارون شدم  آخر در این سفر ها

من و نقره بارون شدم آخر در این سفر ها

کاملترین تورهای مسافری و اطلاعات گردشگری

موزه حاجی بکتاش ولی در ترکیه

موزه حاجی بکتاش ولی
haci bektas veli museum

اگر مایلید با انتخاب تور استانبول ، یه سر به شهر صخره ای و تماشایی کاپادوکیا بزنید ، باید بدانید نزدیک ترین فرودگاه به کاپادوکیا در شهر نوشهیر قرار دارد . اگر به نوشهیر رفتید بهتراست از همه تفریحات و دیدنی هایی که در این اطراف قرار دارند ، دیدن کنید . در ۴۵ کیلومتری نوشهیر ، موزه حاجی بکتاش ولی قرار دارد . در موزه باستان شناسی حاجی بکتاش اشیایی که در حفاریهایی که در مرکز شهر انجام گرفته و متعلق به عصر برنز قدیم ، هیتیت ، فریغ ، Hellenisti و دوران روم نگهداری می شود و در روستای کارا بورنا ، واقع در حوالی حاجی بکتاش همانند توپادا و سیواسا ، آثار سنگی کارابورنا که به زبان هیروگلیف نوشته شده و متعلق به دوران هیتیت ها می باشد وجود دارد که از دیدنی های ترکیه بشمار می آیند . اگر مشتاق بازدید از این موزه و پیرامون آن هستید می توانید از نوشهیر با اتوبوس به حاجی بکتاش بروید .
موزه حاجی بکتاش ولی

موزه حاجی بکتاش ولی

موزه حاجی بکتاش ولی

موزه حاجی بکتاش ولی

know_clipart4اگر به نوشهیر سفر کنید ، اماکن دیدنی متعددی من جمله بارگاه جاجی بکتاش ولی ، آرامگاه حاجی بکتاش ولی و کلیسا و آرامگاه سلطان بالیم که مرشد درگاه حاجی بکتاش بوده و در باغچه (حیاط) سوم بنایی به یاد بود سلطان بالیم و به سبک معماری سلجوقی ، در انتظار شماست . اما حاجی بکتاش ولی کیست ؟

حاجی بکتاش ولی که نام اصلی وی محمد بن موسی بوده و تاریخ قطعی ولادت و وفات وی مشخص نگردیده در بین سالهای ۱۲۱۰-۱۲۰۹ بدنیا آمده و در بین سالهای ۷۱-۱۲۷۰ وفات یافته است . بر اساس داستانهای نقل شده ، اهل نیشابور بوده و دوران کودکی و جوانی خود را در خراسان گذرانده است . وی در مکتب ملا احمد یسلری فلسفه ، علوم اجتماعی و مثبته را فرا گرفته است. حاجی بکتاش به هنگام خرابی نظم سیاسی و اقتصادی سلجوقیان و در دورهای که نشانه هایی از تجزیه به چشم می خورد از خراسان به آناطولی آمده شهر به شهر ، روستا به روستا گشته و در راه ایجاد اتحاد ترکان ، ترک و مسلمان شدن آناطولی تلاش فراوانی نموده است. در مدرسه ای که در شهر حاجی بکتاش فعلی و سولوجاکارا هوبوک تاسیس نموده طلبه هایی را پرورش داد و جهت رهایی زبان و فرهنگ ترک از انحراف و تاثیرات بیگانه تلاش نمود . تفکر وی که بر پایه حسن نیت و عشق به انسانها بود در مدتی کوتاه در ین توده های عظیم مردم طرفداران بسیاری یافت .” پایان راه بدون علم تاریکی است .” ( اجازه دهید) زنهای شما (درس) بخوانند، ” از زبان ، دست و کمر خود محافظت کن” ، ” تحقیقات یک آزمایش و امتحان علنی است”، ” به دنبال هر چه هستی در خود جستجو کن” و ” فراموش نکنید که دشمن شما هم یک انسان است .” این سخنان به بهترین شکلی فلسفه حاجی بکتاش ولی را بیان میکند . جهان بینی او با اعلامیه حقوق بشر(۱۹۴۹) همسو می باشد .

baktash6turkeyi-qpr

مجسمه حاجی بکتاش ولی

museum_clipart2موزه‎ی باستان شناسی و مردم شناسی حاجی بکتاش یکی از نهادهایی است که به نام حاجی بکتاش در نوشهیر شکل گرفته است . ساخت بنای این موزه که در سال ۱۹۷۵ شروع شده بود ، در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید . موزه باستان شناسی و مردم شناسی حاجی بکتاش ، دارای سه سالن ، دو انبار ، یک آزمایشگاه و یک کتابخانه است . در سالن شماره یک آثاری از عصر برنز و در سالن شماره دو آثاری از عهد یونان باستان جای گرفته است . در بخش مردم شناسی موزه ، نمونه هایی از البسه ، زینت آلات ، آئینه ها ، شمشیرها ، فرشها و گلیم ها دیده می شود . از نظر تاریخ معماری ، آرامگاه حاجی بکتاش ولی که در بین قرون ۱۳ و ۱۹ به پایان رسیده مورد بازسازی های فراوانی قرار گرفته است . این بنا بیش از آنکه یک مجتمع باشد یک منظومه است . این آرامگاه در بین سالهای ۶۴-۱۹۵۸ از سوی سازمان اوقاف مجددا” بازسازی گردیده و در تاریخ ۱۶ اگوست ۱۹۶۴ بصورت موزه Etnografy در آمده و جهت بازدید عموم افتتاح گردیده است . این موزه و بناهای مرتبط با آن چیزی کم از شهر دیدنی کاپادوکیا ندارند .

موزه مردمشناسی حاجی بکتاش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.